Dit zijn de antwoorden van LSP:
De Plannen van de Lijn
LSP juicht toe dat er eindelijk werk wordt gemaakt van de uitbreiding van het openbaar vervoer in West-Vlaanderen. Degelijk en frequent openbaar vervoer is de enige sociale oplossing voor de mobiliteitsproblemen. Het plan dat nu voorligt stelt dat de investeringen dienen te gebeuren via overheidsmiddelen en publiek-private samenwerking. Volgens LSP moeten openbaar vervoer uit de handen worden gehouden van kapitalisten. Deze zullen enkel willen investeren indien ze ook een gegarandeerde winst kunnen maken. Privatiseren betekent een druk op de lonen, verdere flexibilisering en hogere prijzen voor de gebruikers. Dat kan volgens ons niet de bedoeling zijn. Geen private geldwolven in onze openbare diensten.
De Luchthavens van Oostende en Wevelgem
Een regionale luchthaven bestemd voor goederentransport en personenverkeer naar vakantiebestemmingen heeft zin. Er moet gezorgd worden voor een minimale overlast. We willen niet dat de onmogelijke keuze wordt voorgeschoteld van te moeten kiezen voor 500 jobs in Oostende op de levenskwaliteit van de omwonenden. Beide zijn verzoenbaar indien strikte geluidsnormen worden toegepast en nachtvluchten worden vermeden. De bestemming voor de luchthaven van Wevelgem moet kaderen binnen een internationale samenwerking met de luchthaven van Lille. Zo zou Wevelgem zich kunnen specialiseren in medische repartriëringen en het recreatief vliegen en kunnen in Lille de zakenvluchten worden geconcentreerd.
N8 – Autostrade Veurne-Ieper
Deze problematiek ligt mij persoonlijk nauw aan het hart. Ikzelf woon immers vlak tussen de E40 en wat volgens de Vlaamse Regering de verbreedde N8 moet worden. LSP steunt voluit het protest van het Platform “geen streep door onze Westhoek”. De leefbaarheid van dorpen als Woesten en Vleteren zou serieus achteruitgaan en de lucht-en landschapsvervuiling in de streek zou sterk toenemen.
Er bestaat een probleem om vlot vanuit Kortrijk de kust te bereiken en omgekeerd. Maar dit oplossen met een autostrade, bovendien door een waardevol landschap, is een middeleeuwse oplossing. Een véél betere oplossing zou bijvoorbeeld zijn om een nieuwe spoorlijn aan te leggen tussen de Westkust, via Kortrijk, naar Henegouwen. Op die wijze vermijd je de lasten die een autostrade met zich meebrengt en haal je tegelijkertijd verkeer weg van de N8.
Het stadion van Club Brugge
Mocht de Linkse Socialistische Partij een gemeenteraadslid hebben gehad in Brugge zouden we hem gevraagd hebben zich te onthouden in deze kwestie. LSP is akkoord dat een uitbreiding van het huidige Jan Breydelstadion onmogelijk is. De verkeersproblemen bij thuiswedstrijden zijn vandaag reeds gigantisch. Toch is het alternatief dat vandaag voorligt niet ons alternatief. De uitbouw van sport-infrastructuur zou een taak van de gemeenschap moeten zijn, niet van sponsors en durfkapitalisten. De gemeenschap moet meer investeren in Sport – in alle sporten trouwens - en zou dat perfect kunnen door te investeren in een voetbalstadion met een bijhorend sportcomplex in plaats van een shoppingcenter. Door de sportinfrastructuur over te laten aan privé-kapitaal zorg je ervoor dat voetbal meer en meer om winst draait, en niet meer om de sport; met o.a. hogere ticket prijzen tot gevolg. Het zou bovendien voor minder rijke clubs zoals Cercle kunnen zorgen voor een betaalbare en goede infrastructuur. Wanneer het nieuwe stadion groene zone doet verdwijnen, dan dient dit gecompenseerd te worden, door bijvoorbeeld het Lappersfortbos te redden. De Jan Breydelsite zou bovendien gebruikt kunnen worden om het tekort aan sociale woningen in Brugge op te vangen.
De verbreding van het Schipdonkkanaal
LSP is tegen de verbreding van het schipdonkkanaal. De ontsluiting van de Zeebrugse haven kan ook op andere manieren, zoals via het spoor. De verbreding van het schipdonkkanaal zal desastreuse gevolgen hebben voor heel wat dorspkernen. Vele gezinnen zouden onnodig worden onteigend en het zou het mooie natuurlandschap verknoeien. Bovendien zou een zeekanaal ook problemen veroorzaken van grondvruchtbaarheid van de grond. Milieu en leefbaarheid mogen niet wijken voor de havenlobby!
No comments:
Post a Comment